8 مه 2023 - مقامات بهداشتی هشدار می دهند که تعداد کودکان نوپا و خردسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا،در سال های اخیر افزایش یافته است. کارشناسان بر این باورند که به دلیل مشکل رو به رشد چاقی کودکان، تعداد موارد دیابت در کودکان جوان افزایش یافته است.

چاقی علت اصلی بسیاری از ویزیت های بیمارستانی برای دیابت بوده است، به طوری که این تعداد از سال 2014 بیش از دو برابر شده است.در سال 2021، تعداد 192 ویزیت برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد که سن 22 نفر از این کودکان زیر چهار سال بود.

متخصصان مراقبت های بهداشتی همچنین شاهد افزایش شدید سنگ های صفراوی و عوارض زانو مرتبط با وزن در کودکان بوده اند. داده های NHS نشان می دهد که مشکلات زانو مرتبط با وزن در کودکان 12 تا 17 ساله از 31 مورد در سال 2014 به 60 مورد در سال 2022 رسیده است.

در همین حال، تعداد نوجوانانی که برای سنگ کیسه صفرا به بیمارستان مراجعه کرده بودند، از 245 نفر در سال 2014 به 500 نفر در سال گذشته رسید.

مقامات دولتی قصد دارند تا 50 درصد موارد چاقی کودکان را در هفت سال آینده کاهش دهند. با این حال، بیش از یک پنجم کودکان دبستانی در رده ی اضافه وزن یا چاق طبقه‌بندی می‌شوند، در حالی که تقریباً از هر 10 نوجوان دبیرستانی چهار نفر دارای شاخص توده ی بدنی(BMI) بالاتر از مقدار توصیه شده، هستند.

تام فرای، رئیس مجمع ملی چاقی، گفت: این ارقام یک کیفرخواست جدی از بحران چاقی است که یک ننگ ملی محسوب می شود.

به گفته پروفسور گراهام مک گرگور، دولت به دلیل حمایت از شرکت های بزرگ مواد غذایی، از تلاش برای جلوگیری از چاقی صرف نظر کرده است.او افزود: بسیاری از کودکان هنوز هم غذاهای ناسالم و مملو از نمک، شکر، و با کالری بالا مصرف می‌کنند.

پروفسور راس جاگو، کارشناس بهداشت عمومی در دانشگاه بریستول، افزود: ما می دانیم که فعالیت بدنی در کاهش چاقی نقش دارد، وهمچنین می دانیم که بچه هایی که فعال هستند، شادتر هستند، مهارت های اجتماعی بهتری دارند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ارتباطی با پیشرفت تحصیلی دارد.

یک نماینده دولت گفت: 600 میلیون پوند در دو سال آینده برای بهبود کیفیت ورزش و ورزش در مدارس ابتدایی و 57 میلیون پوند دیگر نیز برای باز نگه داشتن امکانات ورزشی مدارس در عصرها و تعطیلات آخر هفته و تعطیلات برای افزایش فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان، هزینه خواهد شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/may/alarming-number-of-toddlers-are-developing-type-2-diabetes-and-high-blood-pressure.html